Sok streamer életében eljön az a pont, amikor felkérik szponzorált tartalom gyártására.
Cikkünk azt járja körül, hogy ilyen esetben mi a teljesen szabályos eljárás, mit kell tennie a tartalom gyártónak.
A cikk a GVH ez irányú iránymutatását vette alapul (https://www.gvh.hu/data/cms1037278/aktualis_hirek_gvh_megfeleles_velemenyvezer_2017_11_20.pdf), javasoljuk, hogy olvasd át részletesen, a cikkben ennek az ajánlásnak a lényegét emeltük ki.
Ha az influencer bármilyen juttatást kap a tevékenységéért, akkor azt szponzorációnak, az eredményt pedig szponzorált tartalomnak tekinti a GVH.
Juttatás lesz minden ösztönző tényező, amit a közzétételért kapsz:
Ha például a PlayIT-re meghívnak és ingyen kapsz belépőt, hogy egy vlogban mutasd be a rendezvényt, az szponzorált videó lesz.
Ha viszont megveszel a boltban egy játékot, és egy gameplayben bemutatod, akkor nem lesz a videó szponzorált, mivel a játék készítője semmilyen juttatásban nem részesített téged a videó elkészítéséért és közzétételéért. Ha a játékot ingyen kapod – és nem kell visszaadni – , akkor szintén szponzoráció kaptál.
Ha kapsz egy kamerát, hogy azzal vedd el a videóidat és a kamera típusát, gyártóját el is mondod a videóban, akkor az is szponzorált tartalom lesz.
Más a helyzet viszont akkor, ha kifejezetten tesztelési céllal kapod a kamerát és csak ideiglenesen kapod meg.
Az előírások minden influencerre, véleményvezérre vonatkoznak. A GVH leírása alapján mindegy, hogy hány követőd van, mindegy, hogy mennyire alakítod aktívan a követőid véleményét, véleményvezér leszel.
A GVH leírásából nagyjából azt lehet levonni, hogy aki megjelenik az online platformon (saját weboldalán, közösségi média oldalán, esetleg egyéb online platformon, függetlenül attól, hogy a tartalom a sajátja vagy vendégbejegyzés) és ott juttatásért cserébe nyilvánul meg, az előírások kötelezettje lesz.
Jól észlelhetően és hangsúlyosan, szembetűnően és egyszerűen, egyértelműen és közérthetően fel kell tüntetned, hogy a közzétett tartalom fizetett, támogatott tartalom és/vagy annak közzétételéért ellenszolgáltatásban részesült;
Jó megoldás, hogy ennek az elvárásnak megfelelj:
Nézd meg, hogy a platform, ahol dolgozol milyen kommunikációt tesz lehetővé a nézőid számára.
Példák:
Ha szövegesen kommunikálsz, akkor a szponzorációra rögtön a leírás elején utalj, mivel a leírásoknak csak az első része lesz látható a „Tovább” linkre kattintás nélkül. Ha már tovább kell kattintani az olvasónak, azt a GVH nem szereti.
Nem ajánlott megoldások:
Ne takargasd a lényeget, ne burkolt utalásokat, linkeket, hiperlinkeket alkalmazz.
Ezt nem érdemes túlmagyarázni, a követelmény magáért beszél.
Összegyűjtöttünk pár példát arra, hogy mi lenne a jó és a rossz megoldás.
Jó megoldások:
A videók bal alsó sarkában jól olvashatóan megjelennek, hogy fizetett promóciót tartalmaznak.
View this post on InstagramA post shared by Street Kitchen (@streetkitchenhu) on
A bejegyzés leírása azonnal a szponozoralttartalom jelzővel kezdődik, nem kell ezt külön keresni, egyértelmű a jelzés az olvasó számára.
Szerző: dr. Németh Ádám
Ha kérdésed van, keres minket bizalommal.
2020.10.13.